みなと新聞 2018年12月25日 エコラベル特集で掲載されました。
亀和商店
ASCベトナム産エビ発売
抗生物質不使用、無保水
豊洲市場仲卸の亀和商店(東京都江東区、和田一彦社長)は12月、水産養殖管理協議会(ASC)認証のベトナム産養殖バナメイ(集約)とブラックタイガー(粗放)「360°」を扱い始めた。同社は2006年、海洋管理協議会(MSC)、15年にASCの加工流通段階(COC)認証をいち早く取ったパイオニア。
扱うエビはASC認証基準を満たすために抗生物質不使用な上に、無保水で添加物フリー。「無添加のエビとして、広く一般にも提案したい」と意気込む。外資系ホテルの他、健康志向の飲食店などに営業活動を予定する。通常の養エビより1、2割高で提供できるという。エコラベルの認証取得支援、認証品販売を手掛けるブルーユー(本社・スイス)がこのほど日本で営業を始めるのを機に同社から買い付ける。
亀和商店 電話 03・3520・8133
1キロ版のIQF、セミIQF、有頭・無頭殻付、尾付きむきなどを扱う。今後は要望に応じて取扱形態を増やす
2018.12.25
Kamewa shouten
ASC certified Vietnam’S shrimp released
No antibiotics, no water retention
In December, the Kamewa shouten, wholesaler in Toyosu market (Koto Ward, Tokyo, president Kazuhiko Wada) started selling 360 degrees of Vietnamese farmed Black Tiger (extensive) and Vanamei (intensive) certified by the Aquaculture Stewardship Council (ASC). The company is a pioneer early acquiring MSC’s Chain of Custody (COC) certification in 2006 and ASC in 2015.
The shrimp is antibiotic-free to meet ASC certification criteria, above all free from additives and without water retention. “I want to propose it widely in general as an no additives shrimp.” In addition to foreign-affiliated hotels, we plan sales activities for health-oriented restaurants. It is said that it can be provided at a price of 10 or 20 percent higher than normal shrimp. Blueyou (Headquarters / Switzerland), which handles ecolabel certification acquisition and selling certified seafoods, starts marketing in Japan recently. Kamewa shouten buys it from blueyou.
Kamewa shoutn Phone 03 · 3520 · 8133
We deal with 1 kg version of IQF, semi-IQF, with and without head, and tailed peeling. In the future increase handling form according to customer’s demand.
水産経済新聞 2018年12月27日 6面で掲載されました。
ASC認証エビ輸入開始
「360°」ブランド展開
亀和商店(東京都江東区豊洲、和田一彦社長)は、養殖管理協議会(ASC)の認証を取得したベトナム産ブラックタイガーとバナメイの輸入販売を開始した。
亀和商店
コンサルティングの(株)シーフードレガシーを介して、中小の生産者に対し持続可能な水産物のコンサルや販売活動を支援するブルーユー(本社・スイス)から紹介を受けたのがきっかけ。
外資系ホテルのグランドハイアットなど、料理の水産素材に厳しい基準を設け、認証取得品への切り替えなどを進めている顧客が主な対象で、初回はバナメイ6トン、ブラックタイガー2トンの合計8トンを扱う予定。
ブルーユーはこれまで生産から販売まで一貫したサプライチェーンの支援や部分的なサポートなど、60近い案件を手がけてきた。今回、亀和商店が扱うベトナム産のエビは、英国やドイツ、スイスなど小売マーケットから、品質が高くかつ生態系に悪影響を与えない養殖方法を採用しているエコロジカルなエビの要望を受けたことから、各国でエビ養殖地を調査した結果、最終的にマングローブ林で給餌をせず、養殖密度も低く、自然に近い形で粗放養殖されているベトナム南部カマウ州のエビを選択した。
すでに米国や欧州市場では「セルバシュリンプ」の名で紹介され、シェフなどから高い評価を得ており、今回日本向けには「360°」ブランドで紹介。コンセプトは品質、トレーサビリティ、エコロジー、人々という4本の柱で構成。二次元コードを付けているので、漁獲方法や漁獲エリア、品質管理など履歴がウェブ上で確認でき、透明性が高い。
ブルーユーのマティアス・クレブス・マーケティングディレクターとラモン・ヒュイラー・マーケティング、サプライチェーンマネージャーは「360°ブランドのエビをまずは日本で紹介し、亀和商店を通してホテルとのつながりができれば、いずれはタラやサーモン、アサリなども日本に紹介していきたい」と話している。
亀和商店の和田社長は「今回販売を開始するエビについては、すでに年間を通じて扱ってくれるホテルも出ており、今後は徐々に商材を増やしていければ」と話している。
2018.12.27
ASC certified shrimp import is started
Expansion of “360 °” brand
Kamewa shouten (Toyosu, Koto-ku, Tokyo, president Kazuhiko Wada) started importing and selling Vietnamese Black Tiger and Vanamei those are certified by the Aquaculture Stewardship Council (ASC).
Kameda shouten
It was started by which a consulting company called Seafood Legacy Co., Ltd introduced Kamewa shouten to blueyou (headquarter / Switzerland) which supports sustainable marine product consultation and sales activities to small and medium-sized producers. The main target is customers who are moving forward with switching to certified products such as Grand Hyatt in foreign-affiliated hotels, setting strict criteria for the materials of ingredients in cooking. It is started from the total of 6 tons of Vanamei and 2 tons of black tiger at the first time.
Blueyou has worked on nearly 60 projects, including consistent supply chain support and partial support from production to sales. Received the demand of ecological shrimp that is adopting a aquaculturing method which is high in quality and does not adversely affect ecosystem from the retail markets including UK, Germany, Switzerland, etc., as a result of surveying the shrimp farming area in each country, blueyou selected the shrimp of the province of Ca Mau Province in southern Vietnam which is not fed in mangrove forest, extensive, and is raised in a nearly natural manner. Already introduced in the name of “Selva Shrimp” in the US and European markets, has earned high praise from chefs and others, this time for Japan introduced as “360 °” brand. The concept consists of four pillars: quality, traceability, ecology and people. Since we have a 2D code, we can confirm the history of catch method, catch area, quality control etc. on the web, and it is highly transparent.
Blueyou’s Matthias Krebs Marketing Director, Ramon Hewiller Marketing, Supply Chain Manager says, “We introduce 360 ° brand shrimp in Japan first, and can connect with the hotel through Kamewa shouten, We’d like to introduce clams, cod and salmon, to Japan as well. ” Kameda shouten’s president Wada said, “For shrimp that will start selling this time, there are already hotels available throughout the year, so we are planning to gradually increase the number of products in the future.”